Bezpieczne zakupy z kartą kredytową. Jak bezpiecznie płacić kartą kredytową?
Coraz więcej z nas korzysta z kart kredytowych. W czynnym obrocie można znaleźć ich aż 6 milionów! Zazwyczaj wykorzystujemy je jako sposób na opłacanie zakupów w sieci oraz dokonywanie rezerwacji, np. w hotelach. Można także wykonać za ich pomocą płatności stacjonarnie i wypłacać środki z bankomatu. Korzystanie z karty kredytowej jest stosunkowo bezpieczne, jednak należy pamiętać o pewnych zasadach, by nie dać się okraść, oszukać.
- Jak działa karta kredytowa?
- Na co zwrócić uwagę, płacąc kartą kredytową w sieci?
- Jak uniknąć kradzieży danych przez hakerów?
- Dodatkowa ochrona podczas płatności kartą w sieci
Jak działa karta kredytowa?
Kart kredytowa to narzędzie pozwalające na korzystanie z dodatkowej gotówki. W przeciwieństwie do debetowej nie jest ona przypisana do rachunku bieżącego posiadacza. Wydatkowane za jej pomocą środki nie są własnością posiadacza karty, a banku. Instytucja udziela mu swego rodzaju pożyczki określonej limitem. Tzw. kredytówka musi być spłacona w określonym terminie. Gdy zostanie to zrobione w okresie bezodsetkowym, posiadacz instrumentu płatniczego nie ponosi żadnych kosztów związanych z dysponowaniem gotówką banku. Wybierz kartę kredytową na zakupy z serwisem https://zgarnijpremie.pl, by móc skorzystać z najlepszych ofert i promocji dla posiadaczy tego produktu bankowego. Jak wspomniano wcześniej, zazwyczaj wykorzystywane są one do dokonywania płatności online oraz dokonywania rezerwacji, dlatego w naszym artykule skupimy się na bezpiecznych zakupach przez internet. Jej posiadanie bywa niezbędne do rezerwacji lotów poprzez pośrednika, jak i wynajmu samochodu.
Na co zwrócić uwagę, płacąc kartą kredytową w sieci?
Banki dokładają wszelkich starań, aby płatności dokonywane przez internet za pomocą kart płatniczych były bezpieczne. Stosują różnego rodzaju zabezpieczenia – weryfikację dokonanych płatności, szyfrowanie. W związku z tym jest to stosunkowo pewny sposób na dokonywanie zapłaty. Warto jednak pamiętać o przestrzeganiu pewnych zasad, podczas korzystania z karty kredytowej w sieci. Przede wszystkim nie należy korzystać ze stron o wątpliwej reputacji, nieznanych. W takim wypadku dużo rozsądniejsze będzie skorzystanie z opcji „za pobraniem”. Nie powinno się także zapisywać danych karty w tego typu witrynach. Strona, na której dokonuje się płatności, powinna być szyfrowana. Świadczą o tym ikona zielonej kłódki oraz rozpoczynanie się adresu strony od „https”.
Aby płatność kartą była bezpieczna, nie należy dokonywać jej po przyłączeniu się do sieci publicznej, jak i za pomocą ogólnodostępnego komputera. Ważne jest także stosowanie dodatkowych metod autoryzacji dokonywanych płatności.
Przed kłopotami finansowymi ustrzec może także trzymanie kart w bezpiecznym miejscu oraz niepodawanie ich danych innym osobom – zwłaszcza przesyłanie zdjęć czy skanów. Utrata karty powinna być natychmiastowo zgłoszona w banku.
Jak uniknąć kradzieży danych przez hakerów?
Warto zaznaczyć, że w ostatnich czasach możemy zaobserwować rosnącą liczbę ataków hakerskich, które mają na celu wyłudzenie danych finansowych np. karty kredytowej. Hakerzy w tym celu przesyłają e-mailowo lub SMS-owo linki do dokonana płatności, podszywając się pod: sklepy, firmy kurierskie, banki, dostawców mediów czy operatorów telekomunikacyjnych. Nie należy klikać w przesłane przez nich linki czy podawać danych na otwartych za ich pomocą stronach. Wszelkie rzekome zaległości trzeba skonsultować z odpowiednią instytucją.
Dodatkowa ochrona podczas płatności kartą w sieci
W celu zapewnienia dodatkowej ochrony podczas płatności w sieci, banki wprowadziły usługę chargeback, czyli obciążenia zwrotnego, zwrotu kosztów na kartę kredytową. Realizowana jest przez wystawcę karty, jednak jej inicjatorem jest posiadacz karty kredytowej. Chargeback ma zastosowanie głównie w 5 przypadkach:
- płatnik nie otrzymał towarów lub usług bądź okazały się wadliwe,
- pomyłka techniczna w rozliczaniu transakcji np. podwójne obciążenie konta,
- brak zwrotu pieniędzy przez sprzedawcę przy zwrocie towaru lub odwołaniu usługi,
- transakcja nosiła znamiona oszustwa,
- brak wypłaty w bankomacie.
Procedura ta jest szczególnie przydatna dla osób rezerwujących loty czy miejsca noclegowe w czasie pandemii COVID-19, kiedy to usługodawcy mogą niechętnie oddawać wpłacone środki, gdy nie dojdzie do realizacji usługi.
W większości przypadków konsument ma 120 dni na zgłoszenie nieprawidłowości do banku. W przypadku zagranicznych transakcji może być wydłużona o 60 dni, jednak wszelkie zapisy związane z chargeback zapisane są w regulaminie banku. Na rozpatrzenie reklamacji oraz zwrot kosztów na kartę płatniczą jej posiadacz musi czekać zazwyczaj 30-45 dni. Aby przyspieszyć procedurę, warto pamiętać o złożeniu do instytucji kompletu dokumentów, które wymagane są do rozpatrzenia reklamacji.
Niby wszyscy już o tym wiedzą, ale fajnie raz na jakiś czas o tym przypomnieć. Ok.
Ja nie mam i nie miałam karty. Nawet nie ze względu na bezpieczeństwo. To, co tu przytoczono to akurat wiem i mnie to nie przeraża. Bardziej kwestia tego, że z karty kredytowej trzeba umieć korzystać. Mam wrażenie, że jest ona dość łatwym sposobem na to, by popłynąć…